Claude Marinower

Schepen van Onderwijs en Rechtszaken

a

Claude Marinower Schepen van onderwijs en rechtszaken Stad Antwerpen

08 september 2017

Antwerpse kotverhuur nog volop aan de gang

Gisteren meldde de Gazet van Antwerpen dat er verwarring is over het aantal verhuurde studentenkoten en wees daarvoor met de vinger naar het webplatform Kotweb. Kotweb zou onjuiste cijfers geven en onvoldoende functioneel zou zijn voor de gebruikers. Schepen Marinower weerlegt deze kritiek. Kotweb is sinds maart veel transparanter geworden voor studenten, maar vereist meer input van de koteigenaars. Het aantal studenten dat de website gebruikt is zelfs verdubbeld sinds de site vernieuwd werd.

Kotverhuur nog volop bezig
De Antwerpse verhuurmarkt van studentenhuisvesting is net zoals de voorbije jaren nog steeds aan de gang. Studenten starten sinds een aantal jaar steeds later met hun zoektocht. Dat zorgt voor verschuivingen in webplatformen zoals Kotweb, de referentiedatabase die meer dan 5.500 koten, studio's en appartementen telt. De eigenaars beheren zelf gratis en rechtstreeks hun aanbod op deze website, aangeboden door de stad en het hoger onderwijs. Door de vertraging van de verhuur moeten zij soms noodgedwongen wachten met updates over de (al dan niet) beschikbaarheid van hun kamers, en moeten ze anderzijds ook sneller inspelen op de actualiteit.

Vernieuwde werking op Kotweb: transparantie in kwaliteit, prijs en contract
Gisteren meldde de Gazet van Antwerpen dat er verwarring is over het aantal verhuurde studentenkoten en wees daarvoor met de vinger naar het webplatform Kotweb, dat onjuiste cijfers zou geven en onvoldoende functioneel zou zijn voor de gebruikers. Schepen Claude Marinower weerlegt deze kritiek: "De website Kotweb werd in maart vernieuwd met medewerking van studenten en kotbazen, die beiden hun wensen konden duidelijk maken. Vooral de studenten hadden legitieme vragen tot verbetering: voor hen zijn transparantie in de kwaliteit van het aanbod, de prijs en het contract cruciaal. Daarom hebben we de eigenaars vanaf dit jaar verplicht om minstens één foto bij de kamer weer te geven, hebben we de extra kosten duidelijk en verplicht laten vermelden en hebben we een systeem bedacht om het modelcontract eenduidig uit de printer te laten rollen, zonder kans op kleine lettertjes".

Sinds maart werken de kotbazen via dit nieuwe systeem en krijgen ze algemeen informatie en handleidingen of kunnen ze steeds op maat terecht bij Kotweb. De kinderziektes werden er met behulp van de kotbazen uit gehaald. Schepen Marinower: "In tegenstelling tot wat Gazet van Antwerpen gisteren schreef, kent de website geen technische problemen en zijn de aangehaalde voorbeelden van eigenaars onjuist. Eén eigenaar paste gisteren meteen na het verschijnen van het artikel in de Gazet van Antwerpen de verhuurstatus in de databank aan en gaf, nadat GATE15 zelf contact opnam, toe dat de reden van de niet-geüpdatete status te wijten is aan een vertraging van haar kant. De andere eigenaar kon de verhuurstatus niet aanpassen omdat er geen foto van het kot werd geplaatst, één van de voorwaarden om de gegevens te kunnen wijzigen."

De transparantie is gestegen voor de gebruikers aan studentenkant, maar het is natuurlijk wel wat aanpassen voor eigenaars. Intussen zijn meer dan 500 van de 700 Kotwebgebruikers de laatste maanden zeer actief en merkt GATE15 een grote drukte op de website. Het aantal studenten dat de website consulteert is zelfs verdubbeld sinds de vernieuwing.

Kotverhuur het hele jaar door
In Antwerpen wordt de laatste jaren een verschuiving en zelfs wijziging van de verhuurperiode opgemerkt. Studenten starten hun zoektocht na de examens van juni, maar velen stellen zelfs een beslissing uit tot na de zomervakantie. Ook na de kerstvakantie wordt er meer en meer gevraagd naar koten. Dat zorgt ervoor dat eigenaars hun gegevens meer dan ooit snel en accuraat moeten actualiseren. Schepen Marinower: "Studenten merken nu op dat eigenaars hun gegevens niet altijd updaten, en proberen daarom steeds contact zoeken met de eigenaar van het kot van hun keuze, ongeacht de status van het kot. We merken bij Kotweb dat we in de toekomst nog meer moeten inspelen op het verbeteren van de transparantie. Zo bekijken we hoe we voor studenten nog duidelijker kunnen maken dat het kot niet meer beschikbaar is en dat het dus geen zin meer heeft om te bellen naar de eigenaar. Maar we moeten in eerste instantie een beroep kunnen doen op de accurate werking van de eigenaars. Dat is de basis van het hele platform."

Omwille van de verschuiving van de verhuurperiode is er ook meer nood aan eigenaars die contracten voor korte termijn (minder dan 10 maanden) willen aanbieden. Op dit moment worden minder dan 400 koten aangeduid door de eigenaars voor korte termijnverhuur. Ook wordt het steeds moeilijker om een correct cijfer te geven van de kotverhuur op één moment van het jaar. Op 1 september was 65% van de koten van Kotweb verhuurd, maar dat cijfer kan de volgende weken nog oplopen. Vast staat wel dat Antwerpen geen tekort aan koten geeft, net zoals de voorbije jaren. Maar een andere vaststelling is dat Antwerpen wel een tekort heeft aan eigenaars die hun koten willen verhuren voor korte termijnen, o.a. aan internationale studenten.